Flera klubbar i landet med hårt tryck på banan har infört någon form av avgift för spelare som bokar och inte kommer till start s.k ”no show”. GolfUppsala har nu gått ut på hemsidan och på sociala medier och informerat om förändringar, som man ansett vara nödvändiga på deras anläggningar Söderby och Edenhof.

Så här inleder man sin information.


Visst är det tråkigt om man inte får en speltid för alla tider redan är bokade! Ännu tråkigare är det om banan sedan står tom för de som bokat inte dyker upp eller bokar av alldeles för sent för att någon annan skall hinna få tiden.

Under 2017 räknar vi med att cirka 22 % (över 9 000 ) av alla bokade starttider försvann på detta sätt vilket är en katastrof för både andra spelare och anläggning. För så är det tyvärr! ofta är banan fullbokad och vi har tackat nej till bokningar men står i slutändan med en tom starttid när den/de som bokat inte kommer till start eller bokar av i sista sekunden.

Därför gör vi nu precis som tandläkaren, doktorn, bilbesiktning m.fl, vi tar ut en avgift för de som inte kommer. OBS!!!!! Detta gäller både gäster och medlemmar.

Avbokningsreglerna är följande: Avbokning måste göras senast 24 timmar innan spel annars debiteras/faktureras en ”no show/avbokningsavgift på 200 kr per person.

Syftet med detta är inte att få in pengar, utan att få folk medvetna om situationen. I botten finns det nog förståelse för att vi måste ta till de här åtgärderna för att öka antalet bokningsbara tider.  Därför skänker vi under 2018 oavkortat alla ”No Show/avbokningsavgifter till Barncancerfonden.


En intressant och helt nödvändig åtgärd, som absolut bör övervägas av de flesta anläggningar. Dessutom i GolfUppsalas fall mycket välmotiverad. Dock kan kanske tidsgränsen på 24 timmar diskuteras från fall till fall, eftersom vi av erfarenhet vet att ca 20-30 % av alla tider bokas samma dag, lite varierat per veckodag. Generöst också att man under 2018 skänker alla ”no show”-avgifter till Barncancerfonden.

Viktigt är dock att man gör precis som GolfUppsala gjort, dvs att man studerar sin beläggningsstatistik i GIT. Där finns varje rond med uppgifter om när den bokats och när man önskar spela. Man kan också se i vilken kanal ronden bokats. Viktigt också att klubben skärper sina rutiner för ankomstmarkering så att man enkelt kan identifiera frekvenser av ”no show.” Likaså att klubben alltid bokar med golf-ID så att alla spelare kan identifieras.

På många klubbar är det också tyvärr mycket vanligt att bokningen innehåller många tvåbollar vilket omöjliggör bokning av 3- och 4-bollar i Min Golf. I sådana fall kan man göra som t.ex. Enköpings GK  och som klubben beskriver på sin hemsida.


Vid dagar med högt tryck, kan tvåbollar som är bokade efter varandra bokas ihop. Din starttid kan flyttas fram med max 8 minuter. Detta görs för att skapa tillgänglighet på banan och skapa ett bra flyt på banan.

Läs mer om GolfUppsalas bokningsregler


Sammanfattningsvis är det viktigt värna om tillgänglighet för golfspel! Är det fler anläggningar i Uppland, som gör eller överväger att göra som GolfUppsala?

No Show-hantering stöds i en ny rutin i GIT som infördes 2018-04-17.

Läs om rutinen i GIT-hjälpen.


Kommentera gärna artikeln!